Stephanie Fjeldsø Fischer – Forfatter

Få system i rodet



Vi kender alle det med at én idé bliver til to, og lige pludselig har de formeret sig til tredive. Vi kradser alle vores geniale tanker ned i notesbogen, og begynder så at skrive. Det føles så godt, og ordene flyder ud gennem fingrene. Lige indtil nye og spontane ideer har ændret historien så meget, at du pludselig har genoplivet en afdød bedstefar, fordi han passer ind i scenen. Altså bortset fra at han har været død, siden før historien begyndte. Og det der skulle handle om magi, er i stedet blevet erstattet med kærlighed og ligegyldig pladder.

Frygt ej, der findes selvfølgelig en løsning. Faktisk findes der uendelige muligheder – tidslinjer, kort til hver scene, diverse oversigter osv. – så det handler om at finde det der fungerer bedst for dig som forfatter. Det kan sagtens ændre sig fra projekt til projekt. Det vigtigste er, at du lytter til dig selv.

Personligt er jeg stor tilhænger af kapiteloversigter. De kan formes og bruges på uendelige måder. Det gælder bare om at lytte til historien, og gøre hvad den kræver af dig. Hvad er vigtigt at notere? Kræver den at oversigten laves først eller løbende? Er den fast og struktureret eller fri som vinden?

Jeg vil gerne komme med et eksempel, på hvordan jeg gør, og hvilke punkter der er vigtige, for den roman jeg arbejder på lige nu, nemlig Pentaklet #1 Splittet. Jeg er ikke god til at planlægge for fast, før jeg skriver, for på en eller anden måde føler jeg ikke at historien får den plads og frihed den fortjener, hvis alt er forudbestemt.

 

Hvordan gør hun?

Altså først laver jeg en overordnet oversigt over hele historien. I den skriver jeg kort, hvem hovedpersonen er, hvad for noget familie hun har, hvor historien starter, og de vigtige begivenheder der gav historien grobund. Hvordan hp reagerer og kommer i mål, må hun selv finde ud af. Jeg er bare den irriterende forfatter, der giver hende udfordringerne.

Når grundidéen er på plads, giver jeg mig ganske enkelt til at skrive. Lader historien vise vej. Efter hvert kapitel laver jeg så en oversigt, jeg let kan kigge tilbage i, når jeg for eksempel har glemt om min hp kender til kærestens evner i kapitel 21, eller om det først var i kapitel 25.

I denne roman har jeg følgende punkter:

Karakterer

Bare navnene på dem der er til stede i kapitlet. Det giver en idé om, om der er ”overvægt” der kan flytte fokus fra det der er vigtigt. Jeg er for eksempel kommet til at sætte hp og hendes kæreste så meget sammen, at det har flyttet fokusset for langt væk fra magien som egentlig er hovedplottet. Ikke godt.

Månefase

Det er vigtigt for plottet, da jeg skriver om hekse og andre væsner.

Handling

Et resumé så du hurtigt kan finde ud af om hp kender til brorens evner i kapitel 8 eller 11. Det er en meget vigtig detalje.

Hvad har vi lært?

Det er mit nyeste punkt, og jeg elsker det. Her skriver jeg i punktform, hvad man ved efter hvert kapitel. Selvfølgelig ikke hver enkelt ting, men det der er særligt vigtigt for historien. På den måde kan jeg let kigge tilbage og se hvornår en bestemt information er blevet givet.

Et kort eksempel kan være:

  • Hps bror er komplet imod magi og er dermed strengere end deres afdøde forældre. Årsagen nægter han at snakke om.
  • Hp kan kontrollere sine evner halvdelen af tiden.
  • Hp vil gerne lære magi og mangler en der vil lære hende det.

Og jeg kunne blive ved.

Der findes uendelige punkter du kan benytte dig af og ingen er mere rigtige end andre. Du skal vælge dem der føles rigtige for DIG og DIN historie!

 

Jeg håber, at I kan bruge indlægget, og kommenter endelig med jeres erfaringer eller hvad I har på hjerte.

2 Replies to “Få system i rodet”

  1. Super godt indlæg! Jeg laver selv en form for oversigter over mine kapitler, men indtil videre har de kun indeholdt et resumé, men nu vil jeg da helt klart tilføje nogle af de andre ting, som du skrev ^_^

Lad mig høre hvad du har på hjerte