Stephanie Fjeldsø Fischer – Forfatter

Min vej til udgivelse #4 – Forseglet med blæk …



Det mystiske forfatterliv.

Hvad indebærer det? Og hvordan ser det ud? Sidder man bare klistret til tasterne indtil der pludselig er en bog? Hvor lang tid tager det? Bliver man rig? Hvordan bliver man forfatter? Mister jeg mine rettigheder ved at udgive på et forlag? Det er bare nogle af de spørgsmål jeg har hørt.

Med de sociale medier er det utrolig nemt at dele glimt af livet med andre. Mange forfattere, inklusive mig selv, deler gladelig billeder af processen. Og til foredrag fortæller vi også ofte om vores vej til udgivelse. Men ét emne forbliver skjult. Kontrakten. Den fortæller ingen om. Selv på Dansk Talentakademi, hvor vi gerne skulle udvikle os som forfattere og blive klar til forfatterlivet, lærte vi absolut intet om kontrakter. Men hvorfor ikke? Hvorfor er det så hemmeligt?

Kontrakterne er forskellige alt efter forlag, og efter hvad man som forfatter kan forhandle sig til, så det vil selvfølgelig ikke give mening at sammenligne dem ned til mindste detalje. Men derfor kunne man jo godt snakke om nogle af de overordnede punkter.

Lige netop dét vil jeg kaste mig over i dag, og jeg håber du finder indlægget brugbart, når du selv får hul igennem til et forlag, eller skal forhandle din næste kontrakt.

Forhandlingerne

Fra jeg fik mailen med ’ja tak’, og til jeg fik kontrakten, gik der nogle dage. Og det gav mig tid til at researche lidt. Det var nemlig gået op for mig, at jeg overhovedet ikke var forberedt på at forhandle en kontrakt. Hvordan gør man? Hvad er vigtigt at være opmærksom på? Hvad kan jeg tillade mig at bede om?

Jeg spurgte nogle forfattere, og det mest hyppige råd var: Få nogen til at læse med. Og stil uddybende spørgsmål.

Det er nogle gode råd, uanset hvilke punkter i kontrakten man selv synes er vigtige. For det vil virkelig være ærgerligt, hvis man bliver fanget og måske mister rettigheder, fordi der var noget man ikke forstod. Og hellere læse kontrakten igennem en ekstra gang, end blive i tvivl efter den er underskrevet.

Flere anbefalede mig også at blive medlem af Dansk Forfatterforening, så jeg kunne gøre brug af deres jurist, men medlemskontingentet er desværre langt over mit budget. I stedet fandt jeg deres lange, gratis guide. Der stod en masse, men en del var ikke relevant for mig og min skønlitterære bog, så jeg gennemgik alle punkterne og noterede når der var noget, jeg kunne bruge.

Og da kontrakten kom, startede jeg med at læse den igennem for at danne mig et overblik. Derefter kommenterede jeg på de punkter der stod klarest i hukommelsen. Og til sidst gennemgik jeg alle punkterne på min liste.

Hvad var det så for nogle punkter, jeg var opmærksom på?

Her er listen:

  • Hvor længe løber kontrakten?
  • Hvornår får jeg uudnyttede rettigheder tilbage? (Det kan både være oversættelser, dramatiseringer, filmatiseringer osv.)
  • Hvor længe skal bogen være ude af tryk før rettighederne falder tilbage til mig? Altså, hvor længe kan det samme oplag risikere at ligge på et lager, før bogen regnes for at være udsolgt, og rettighederne derfor falder tilbage til mig?
  • Der skal stå noget om hvornår bogen forventes at udkomme.
  • Der skal stå hvor mange eksemplarer der forventes at blive trykt i første oplag.
  • Ved genoptryk skal jeg oplyses om oplagets størrelse.
  • Hvor mange frieksemplarer får jeg?
  • Hvornår udbetales royalties?
  • Hvor meget får jeg i royalties?
  • Må jeg også selv sælge eksemplarer? Eksempelvis på min webshop eller hvis jeg er ude til arrangementer.
  • Hvis forlaget på et tidspunkt opgiver salget, kan jeg så købe de resterende eksemplarer?

Da jeg var færdig med at kommentere i dokumentet, var jeg et øjeblik bange for om det var for meget at bede om. I virkeligheden var halvdelen bare spørgsmål, og resten ønsker om rettelser. Det så bare så voldsomt ud med 17 kommentarer fordelt på 6 sider.

Vi sendte dokumentet frem og tilbage nogle gange, og til sidst havde vi en færdig kontrakt, som begge parter er glade for.

Sælg ikke din sjæl

Noget af det vigtigste for mig, er helt klart de punkter der omhandler rettighederne. Jeg kender flere der er endt med at give forlaget alle rettigheder for evigt. Og det er en frygtelig situation at stå i, hvis man nu eksempelvis af en eller anden grund skifter forlag, for så kan du ikke få din bog med dig. Hvis du skriver en serie, kan du også risikere at den ikke får en slutning, for rettighederne tilhører det gamle forlag.

Selvfølgelig håber man at kunne blive hos sit forlag, men der kan ske 117 ting, og det er bedre at gå med livrem og seler end risikere at miste rettighederne til noget man har lagt sit hjerte og sin sjæl i.

Det var alt jeg havde for denne gang. Jeg håber, du synes det har været spændende, og måske afmystificeret nogle sider af forfatterlivet. Og hvis du har spørgsmål eller forslag til andre blogindlæg, så skriv endelig.

Tusind tak fordi du læser med.

One Reply to “Min vej til udgivelse #4 – Forseglet med blæk …”

  1. Mange tak for beskrivelsen af forløbet om din nye bog på Superlux i din blog, Stephanie.

    Pyha, 17 uger er længe at vente, men det gør det jo mere overkommeligt, når det så endte godt!

    Også tak for listen over ting, man skal være opmærksom på i kontrakten – der var nogle stykker, jeg slet ikke havde tænkt på 🙂

Lad mig høre hvad du har på hjerte