Stephanie Fjeldsø Fischer – Forfatter

Hold fast i din indre forfatter



Jeg har i dag givet fjerpennen videre til Anika Eibe, og jeg håber, I vil tage rigtig godt imod hende.


Anika EibeHej, mit navn er Anika Eibe og er for tiden aktuel med en serie af socialrealistiske YA bøger fra Tellerup.

Før da skrev jeg historiske romaner, men har fået udgivet historier i flere genrer, lige fra darc erotica til børneeventyr.

Jeg begyndte at digte allerede som barn, skrev også nogle få knap så seriøse historier, da jeg var teenager, men det var først da jeg kom op i tyverne at jeg fandt ud af at jeg var forfatter. Ikke at jeg ville være forfatter, men at jeg var forfatter.

Det var derfor jeg tænkte de sære tanker, havde alle der personer i mit hoved og derfor jeg fandt på alle de historier (og var en decideret lystløgner som barn 🙂 ). Det var som at finde sig selv og ’komme hjem’, og det var en vanvittig skøn følelse.

 

Jeg er blevet bedt om at komme med et skrivetip, og det er svært at begrænse sig til kun ét. Derfor vil jeg faktisk prøve at snige to ind, og håbe på at Stephanie ikke svinger kniven over indlægget. 🙂

Det første tip handler om dig selv. Om tvivl og om selvnedgørelse.

Hvis du læser dette indlæg, så har du nok allerede en forfatter gemt i maven, du er måske allerede godt i gang med at skrive, og måske bugner du af selvtillid og er sikker på at netop din historie bliver den næste bestseller.

 

Eller måske er du som forfattere er flest, at der af og til er perioder, hvor du synes at det du har skrevet er det argeste lort. At det mangler originalitet og at det bare er dårligt. Det er det måske også. Man skriver ikke guldkorn hele tiden. Det er det redigering er til for. Det vigtigste er at du bliver ved med at holde fast i din indre forfatter og forbereder dig på at der vil komme nogle nederlag. Først afslag, og hvis den endda bliver udgivet, så dårlige anmeldelser. Forfattergerningen er så personlig og følsom, at det er meget svært, men det er vigtigt at du adskiller dig selv fra værket. Ellers kommer det til at gøre for ondt.

 

Det andet tip, er faktisk ét som jeg selv lige har måttet gøre brug af (og gør det stadig), fordi jeg har været så ufokuseret i et stykke tid. Det er lidt mere håndgribeligt.

Nemlig daglige mål. Det er nemt liiiiiiiiige at tjekke Facebook, eller Goodreads eller spille noget CandyCrush på mobilen. Og der er jo også lige den ser serie på Netflix, du følger med i …

Det er også okay, men gør det efter du har skrevet. Brug det som belønning.

Sæt dig et overkommeligt mål, som fx 500-1000 ord på en aften (mere hvis du har hele dagen), og beløn dig selv med din favorit-overspringshandling.

Stop gerne midt i en sætning, så er du ’sulten’ til dagen efter.

Lav fx en dagbog, hvori du skriver dine daglige fremskridt. Det føles godt (!) at se hvordan ord-tallet bare forøges.

 

God fornøjelse og held og lykke med dit skriveri.

Lad mig høre hvad du har på hjerte

Vil du høre mere?

Min selvbiografi “Mit liv med muskelsvind”, kommer omkring ting som fordomme, berøringsangst og tanker fra starten af livet. Er du nysgerrig efter at læse mere om mit liv med muskelsvind? Netop nu kan du få 30% rabat i min shop på “Mit liv med muskelsvind”, og samtidig få bonus novellen “Skrevet i blodet”.

Du hører også fra mig, når jeg har noget på hjerte, som for eksempel kommende udgivelser, arrangementer og andre hyggelige ting(gaver, rabatter osv.).



Forfatter?

Jeg benytter MailChimp til at sende mails, så dine oplysninger ligger på deres serverer, og bliver delt med tredjepart i forhold til visning, beskyttelse og markedsføring, men det er kun mig, der kan benytte oplysningerne til at kontakte dig. Og du kan til en hver tid ændre eller slette dine oplysninger.